*Policy avseende integritet och personuppgifter (GDPR - SE LÄNGRE NER PÅ SIDAN)

WE DELIVER WORLDWIDE (more info below)


Privatperson och företag till Postnords ombud: Handla för över 300kr inkl moms så bjuder vi på frakten (59kr)

Postnord Företagspaket 16.00: Handla över 500kr inkl moms så bjuder vi på frakten direkt till företagsadressen (99kr)

Alla beställningar med artiklar som finns på lager, får vi iväg samma dag (vardag) om beställningar kommer in senast 11.00. Vi försöker alltid få iväg ditt paket så fort som möjligt. Postnord brukar komma kl 15.00 och hämta paketen.

*TAX FREE (english below): Om du köper varor av oss i Sverige och bor utanför EU (Obs! Gäller ej Norge och Åland), så kan du ansöka om att få ett Tax Free-kvitto av oss via vår samarbetspartner Global Blue. Vänlige maila oss passnummer och eventuellt Global Blue kundnummer till info(at)baristashopen.se



Baristashopen
Vi säljer färskrostade hela exklusiva kaffebönor (ibland även bryggmalet kaffe. Då står det på artikeln). Samtliga kaffebönor vi säljer är inom kategorin specialkaffe. Specialkaffe kallas bönor som har betyget 80/100 eller bättre i smaktester. Dessa bönor är nästan alltid ekologiskt odlade (inte alltid ekologiskt certifierade eftersom det är väldigt dyrt för kaffebonden) och kaffet är fantastiskt gott och långsamt rostat för bästa smak - Vi tycker att vi har de bästa rosterierna i Sverige. Har du frågor om ditt favoritkaffe är ekologiskt odlat eller andra frågor/förslag, maila oss gärna på info(@)baristashopen.se.

Baristashopen säljer även färska exklusiva teer - specialteer. Alla teer vi har håller högsta klass. Prova gärna själv.

Vi försöker alltid ha de senaste och bästa produkterna och tillbehören för att du som kund alltid ska kunna få den optimala koppen kaffe och te.

Vi har även ett utvalt sortiment av exklusiv bean-to-bar choklad och färsktillverkad lakrits av högsta kvalitet. All choklad och lakrits vi har är producerat av naturliga råvaror utan tillsatser av konserveringsmedel.

Vi letar hela tiden efter bra produkter - ekologiska i första hand. Om du saknar en bra produkt hos oss, tveka inte att höra av dig till oss på info(@)baristashopen.se


Normala Fraktvillkor Sverige
Fri frakt inom Sverige till ombud när du köper för 300kr eller mer. Paketet anländer  inom 1-2 vardagar och sms-aviseras. När ditt paket är skickat får du automatiskt ett mail med en länk till Posten där du kan följa ordern. Har du mot förmodan inte fått ditt paket inom 2 dagar, vänligen hör av dig så hjälper vi till. Maila till info@baristashopen.se

Företagspaket kostar 99kr och ordrar över 500kr inkl moms skickas fraktfritt med företagspaket.

Allt är spårbart och fullt försäkrat. Kollinummer skickas till din emailadress när paketet är på väg och ett sms skickas när paketet anlänt till ditt närmaste serviceombud.

Fraktvillkor Danmark och Finland
Fri frakt till ombud i Danmark och Finland när du köper för 1500kr eller mer. I Danmark skickas paketeten med Danska Posten och i Finland är det Matkahuolto.

Vill du ha paketet direkt till dörren så kan du även välja UPS. Kostar från 149kr

Freight costs within EU
The freight charges to your door with UPS within Europe is from 149 SEK to maximum 299 SEK depending on the weight of your order. Please go to "kassan / Checkout", choose country and see how much this will be for your specific order.

Freight costs outside EU
The freight charges to your door with UPS outside Europe starts at 199 SEK to maximum 650 SEK depending on the weight of your order and where in the world you live. Please go to "kassan / Checkout", choose country and see how much this will be for your specific order.

*Tax Free (for residents living outside EU except Norway & Åland)
If you live outside the EU and shop from us in Sweden and bring the bought items with you to your non EU country (except Norway & Åland), you are most likely entitled to Tax Free shopping. send in your passport number to us to: info(@)baristashopen.se - If you have a Global Blue account number, do send this also to us. 

Återtagandeförbehåll
Samtliga varor utom förbrukningsartiklar som levererats av Baristashopen/Sonesson Consulting HB äger Sonesson Consulting HB rätten att återta tills full betalning erhållits för varorna

Kontaktinfo
Snabbast kontakt med oss får du om du skickar ett e-mail till: info(at)baristashopen.se

Det går också att ringa oss på 040-692 23 22. Om vi inte har möjlighet att ta ditt samtal, vänligen lämna ett meddelande på vår telefonsvarare med dina uppgifter så ringer vi upp så fort vi har möjlighet. Snabbast svar får du alltid om du skickar oss ett e-mail.

Om oss
Baristashopen är en nätbutik som sedan 2004 har affärsidén att erbjuda färskrostat, datummärkt specialkaffe med bönor från hela världen som sällan är mer än 30 dagar gammalt när det når dig som kund.

Vi är missionärer av fantastiskt gott kaffe och allt det bästa som hör därtill.
För att bäst kunna dra nytta av färskrostat specialkaffe erbjuder vi ett handplockat urval av de bästa kaffemaskinerna, kvarnarna och tillbehören som finns på marknaden idag.
Baristashopen erbjuder även förstklassiga teer från hela världen och de bästa och senaste tillbehören marknaden har att erbjuda inom kaffe och te.
Baristashopen.se har F-skattsedel och ägs av Sonesson Consulting - orgnr: 969701-9280 - VAT: SE969701928001

Företag - Abonnemangsservice och tjänster
Vi leverar dagligen till företag i Sverige. Ett bra sätt att alltid ha färskrostat kaffe tillgängligt är att använda vår abonnemangs-service där vi 1 gång per månad levererar ex. 6kg Bourbon Jungle eller 5 Estate eller valfri blandning av våra kaffen. beställ enklast genom att du skickar ett mail till info(at)baristashopen.se (minsta orderbelopp är 1000SEK inkl.moms). Detta levererar vi fraktfritt inom Sverige. kontakta oss på info(@)baristashopen.se om ni vill ha en offert!

Skicka gärna ett e-mail till info(at)baristashopen.se så sätter vi upp er på ett abonnemang. Om ni vill avsluta ert abonnemang skickar ni bara ett mail till samma adress och meddelar att ni vill avsluta ert abonnemang.

Hyr en Barista med eller utan espressomaskin och kvarn
Ska ni ha en mässa, event, företagsfest, födelsedagsfest? Bor ni i Malmö, Helsingborg, Göteborg, Stockholm eller i Umeå med omnejd så kan vi med största sannolikhet hitta en eller fler av Sveriges bästa baristor till er. Kontakta oss på info(@)baristashopen.se om du vill veta mer.

Leasing/köp av maskin, kvarn och kaffebönor
Ska du som företag köpa en ny kaffemaskin eller espressomaskin på jobbet? Vi samarbetar med de bästa leverantörerna på marknaden och kan garanterat hitta en prisvärd lösning som passar er. Kontakta oss på info(@)baristashopen.se om du vill veta mer.

Utökad service i Stockholm, Göteborg och Malmö: Vi erbjuder konsulttjänster för att designa er attraktiva kaffe- och tehörna. Kontakta oss på info(@)baristashopen.se för mer information.

Privatpersoner och Företag
Alla beställningar inom Sverige är fraktfria för beställningar över 300SEK inklusive moms (beställningar under 300kr kostar 59kr i frakt). För ej uthämtade paket faktureras kunden 200kr. Vill du att vi skickar som företagspaket direkt till företaget så gör vi det för 99kr eller fraktfritt över 500kr

Tillämplighet
Baristashopens köpvillkor är tillämpliga i fall Svensk eller annan tillämplig lag ej föreskriver villkor som är i konflikt med desamma. För privatkonsumenter gäller Konsumentköplagen samt Distansavtalslagen, och för företag - Köplagen. Köplagen är, till skillnad från Konsumentköplagen, dispositiv vilket innebär att företag kan avtala annat än vad lagen föreskriver.

Beställning
Alla beställningar sker via www.baristashopen.se. Det går även bra att skicka e-post till oss på info@baristashopen.se eller ringa till oss på 040-692 23 22.

Är beställaren under 18 år skall målsmans tillstånd inhämtas av beställaren innan köpet genomföres. Beställning som göres i annan persons namn utan dennes medgivande, eller på annat sätt som medför att vi lider ekonomisk eller annan skada polisanmäles. För ej uthämtade paket faktureras kunden 200kr.

Returer
Eventuell returfrakt bekostas av kunden. Gäller även vid reklamationer. Vi har förmånliga fraktavtal och kan erbjuda subventionerad frakt om ni kontaktar oss före retur av varor.

Priser (Prices for International Deliveries)
Alla priser som anges på våra sidor är inklusive moms och bygger på kontant betalning såvida ej annat avtalats. Med kontant betalning avses betalning med något av de betalningsalternativ som vi har på Baristashopen.

Vi råder ej över prisförändringar på marknaden, varför priset som gäller vid beställningstillfället även gäller vid leveranstillfället.


BETALNINGSALTERNATIV I KASSAN:

Vi rekommenderar att du när du befinner dig i kassan, anger personnummer/organisationsnummer och trycker på enter. Då kommer din mantalskrivna adress upp direkt på skärmen och du slipper manuellt skriva in din adress.

DIBS 3D Secure kortbetalning
Vårt mest använda betalsätt. Vi rekommenderar betalning med kort. Det går snabbt, är väldigt säkert med 3D secure-säkerhet direkt mot din bank och fungerar med alla webbläsare som ex. Chrome, Firefox, Safari och Internet Explorer. Den responsiva designen gör att betalningen går snabbt och enkelt att utföra på en surfplatta och/eller en annnan mobil enhet

Faktura / Klarna faktura /delbetalning
Betala smidigt mot faktura genom att ange ditt personnummer så kommer automatiskt din adress upp. Betala först när du fått varorna. Tryggt och säkert.
Du kan även välja att delbetala ditt köp. Mer information i kassan

Paypal
Betala gärna med paypal-pengar vilket är tryggt och säkert.

Payson
Payson väljer du om du vill betala direkt via din internetbank

Leveranstider
Vi reserverar oss för eventuella felaktiga lageruppgifter, vilken kan få till följd att leverans kan komma att ske tidigare såväl som senare än beräknat. Vi förbehåller oss rätten att förändra en order avseende innehåll till likvärdig/bättre vara utan att det påverkar det pris kund fått bekräftat, alternativt stryka ej levererbar vara från order, och då givetvis med prisavdrag för densamma. Självklart efter överenskommelse först med dig som kund!

Önskar du som kund därefter beställa annan eller nämnda vara är detta att betrakta såsom en ny order. I fall köpare anser att leverans dröjer på sådant sätt att denne ej längre önskar leverans av order är det på köparens ansvar att nämnda order avbeställes i enlighet med dessa Köpvillkor innan effektuering av order sker. Delleverans av order sker endast på kunds begäran och medför ytterligare fraktkostnad för kund.

Köparens ansvar
Det är på köparens ansvar att tillse att den adress som uppgivits till oss vid beställningstillfället är korrekt, och att köparen, efter det att vi effektuerat ordern följer upp leveransen hos speditören, samt tillser att leveransen avhämtas/mottages på avhämtningsställe inom skälig tid från avsändandet, vanligtvis nio (9) dagar från avsändandet. Leverans sker endast inom Sverige i fall ej annat avtalats. För utlandsleverans, vänligen kontakta oss först på info(at)baristashopen.se för exakt fraktpris och tillvägagångssätt.

Förändring av order
Kund äger givetvis fram till den punkt order effektuerats rätt att, utan kostnad för denne annat än prisskillnad på vara, förändra sin order, dock med reservation för av kund beställd vara vilken ej lagerföres. Vid ändring av vara på order gäller det pris som är aktuellt vid tillfället för förändringen. Notera att order som redan levererats ut från vårt system av självklara skäl ej kan ändras.

Avbeställning
Avbeställning av order är möjlig utan kostad för kund fram till den tidpunkt ordern effektuerats. Effektuering sker vanligtvis genom att faktura och frakthandlingar skapas. Avbeställning efter det att ordern effektuerats är ej möjlig. Du som kund är i fall vi effektuerat din order i samtliga fall skyldig att mottaga försändelsen. Avbeställning av icke lagervara vilken köpts speciellt för kund är ej möjlig efter det att vi beställt samma vara från vår leverantör eller programmerat denna vara själva. En avbeställning är ej giltig förrän bekräftelse härom mottagits från oss.

Ångerrätt
Som privatperson har du enligt Distansavtalslagen rätt att ångra ett köp inom 14 kalenderdagar, dock lägst 7 arbetsdagar, från mottagandet. För att begära ångerrätt enligt Distansavtalslagen kontaktar du oss så kan vi se om du uppfyller de förutsättningar som krävs för att tillämpa ångerrätten, och i sådana fall uppger de uppgifter vi behöver. Varan skall vara i obrukat skick och i oskadat orginalemballage. Återsändande av vara vilken returneras med hänvisning till Distansavtalslagen sker på kunds bekostnad då Distansavtalslagen ej ger kund rätt att begära återbetalning av kostnader för transport eller annan utförd tjänst. Vara skall återsändas väl emballerad enligt våra rekommendationer - I det fall varan går sönder när den returneras till Baristashopen, står köparen ansvaret. 

Om varor man beställt ej kan nyttjas på därför avsett vis, exempelvis inkompatibilitet, eller i fall då ångerrätt är att anse som förverkad, godkännes ändå i vissa fall återköp. I sådana fall står köparen för samtliga kostnader som uppstår, vanligtvis frakt. I sådana fall innehålles 20% av varuvärdet för att täcka kostnader för hantering av returen.

Reklamationer
Privatpersoner har enligt konsumentköplagen tre (3) års reklamationsrätt oavsett vilken garantitid som gäller på en vara. Reklamation skall göras inom skälig tid från det att felet upptäckts. Det är vid reklamation efter garantitidens utgång köparen som skall påvisa att fel man anmärker på fanns redan vid leveranstillfället.

Returer
Vi förbehåller oss rätten att ersätta defekt vara med likvärdig i fall identisk vara ej finnes tillgänglig vid tillfället för åtgärd av returnerad vara.

Support
Det går alltid bra att maila till info(at)baristashopen.se om du har någon fråga! För support eller annan form av användarstöd av allmän karaktär eller vid fel på vara som ej kan hänföras till garanti eller reklamation hänvisar vi i första hand till respektive tillverkare eller serviceställe.

Information
Vi förbehåller oss för tryckfel, fel i information, samt fel i specifikation, på samtliga i vårt sortiment förekommande artiklar och tjänster. All bildinformation på våra sidor skall ses som illustrationer, och vi kan ej heller garantera att bild återger varans exakta utseende samt beskaffenhet.

Tvist
Vid tvist där köparen är privatperson har vi som policy att alltid följa Allmänna Reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer. Tvist mellan två eller flera företag avgöres som regel i domstol.

Dataförlust
Vi kan ej hållas ansvariga för förlust av lagrad information ex orderbekräftelser och kvitton vid köp. Vi uppmanar därför köpare att alltid ta erforderlig backup på all data innan installation av ny hårdvara, programvara eller annan utrustning, samt alltid tillse att vital information på hårddisk eller annat lagringsmedium vilket skickas till oss för någon form av åtgärd, sparas på lämpligt medium. 

Force Majeure
I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighets beslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter, samt därmed jämförbar händelse utanför vår kontroll vilken ej skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från vår sida, som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.

Policy avseende integritet och personuppgifter

  1. Allmänt

Denna policy avseende integritet och personuppgifter (”Integritetspolicy”) beskriver hur Baristashopen, Sonesson Consulting HB org nr 969701-9280, Karupsvägen 61, 27563  Blentarp, epost INFO(AT)BARISTASHOPEN.SE (”Baristashopen”, ”vi”) samlar in, använder, lämnar ut och lagrar dina personuppgifter. Denna policy gäller fr o m 2018-05-25.

1.1 Integritetspolicyn gäller behandling av personuppgifter då Baristashopen tillhandahåller tjänster och produkter i anslutning till köp, serviceärenden och övrig kontakt mellan dig och Baristashopen, såsom besök på vår webbplats. Integritetspolicyn gäller även den behandling av personuppgifter som görs inom ramen för innehav av konto på Baristashopens webbplats (”Kontoinnehavare”) och vid utskick av nyhetsbrev och annan marknadsföring via e-post och post.

1.2 Du ska alltid kunna känna dig trygg när du lämnar dina personuppgifter till oss. Vi vill med denna Integritetspolicy visa hur vi säkerställer att dina personuppgifter behandlas i enlighet med gällande personuppgiftslagstiftning (dataskyddsförordningen GDPR).

  1. Personuppgiftsansvarig

Baristashopen är personuppgiftsansvarig för vår behandling av dina personuppgifter och ansvarar för att sådan behandling sker i enlighet med tillämplig lagstiftning.

  1. När behandlar vi dina personuppgifter?

3.1 För att du ska kunna besöka vår webbplats, köpa våra varor eller tjänster eller kontakta oss för service eller information måste vi samla in och behandla personuppgifter om dig.

3.2 Baristashopen samlar in och behandlar personuppgifter om dig när du genomför ett köp på Baristashopens webbplats, använder dig av vår support, besöker vår webbplats eller ett event som vi anordnar, eller när du på annat sätt har kontakt med Baristashopen. Informationen som samlas in från dig vid köp krävs för att du ska kunna ingå köpeavtal med Baristashopen och för att vi ska kunna leverera dina varor och tjänster.

3.3 Om du är Kontoinnehavare samlar Baristashopen in personuppgifter om dig som du lämnar vid din registrering av konto på vår webbplats. Vi samlar också in uppgifter om din inköpshistorik under tiden du är Kontoinnehavare. Baristashopen behandlar även uppgifter som du från tid till annan ger oss tillgång till för genom ditt konto på vår webbplats. Som Kontoinnehavare kan du när som helst uppdatera dina uppgifter genom att gå in på ”Mina sidor”.

3.4 Vi samlar även in och uppdaterar dina adressuppgifter via tredje parts tjänster för adressuppdatering.

  1. Vilka personuppgifter behandlar vi?

4.1 För dig som är kund till Baristashopen

De personuppgifter Baristashopen samlar in och behandlar om dig i egenskap av kund som genomför köp och använder våra supporttjänster är:

  • Namn
  • Adress
  • Telefonnummer
  • E-post
  • Kundnummer
  • Personnummer
  • Order/fakturanummer
  • Köpta artiklar (orderrader)
  • Betalningsuppgifter
  • IP-adress och information om din användning av vår webbplats

4.2 För dig som är Kontoinnehavare

De personuppgifter Baristashopen samlar in och behandlar om dig som är Kontoinnehavare är:

  • Namn
  • Adress
  • Telefonnummer
  • E-post
  • Personnummer
  • Order/fakturanummer
  • Betalningsuppgifter
  • Kontoinformation för inloggning
  • IP-adress och information om din användning av Baristashopens webbplats
  • Uppgifter om dina inköp (orderhistorik)

4.3 För dig som får nyhetsbrev

De personuppgifter Baristashopen samlar in och behandlar om dig som får nyhetsbrev:

  • Namn
  • E-post
  • Hur du interagerar med nyhetsbrevet
  1. Varför behandlar vi uppgifter om dig?

5.1 För dig som är kund till Baristashopen

Baristashopen behandlar dina personuppgifter för olika ändamål. Huvudsakligen behandlar vi dina personuppgifter i syfte att:

  • Fullgöra våra förpliktelser gentemot dig som kund, såsom genomförande av köp, fakturering och tillhandahållande av support
  • Möjliggöra allmän kundvård och kundservice, som att besvara frågor och rätta felaktiga uppgifter
  • Ge dig relevant information och rikta marknadsföring avseende Baristashopens varor och tjänster
  • Bedöma vilka betalningsmetoder vi kan erbjuda dig, till exempel genom kreditbedömningar
  • Förbättra vårt kunderbjudande, till exempel utveckling av tjänster, produkter och funktioner
  • Förhindra bedrägerier och utföra riskhantering
  • Följa tillämplig lagstiftning, till exempel bokföringslagar
  • Möjliggöra kommunikation via post och e-post
  • Möjliggöra personliga erbjudanden, marknadsföring och eventinbjudningar via post och e-post
  • Uppgifterna kan även utgöra underlag för marknads- och kundanalyser, marknadsundersökningar, statistik, affärsuppföljning samt affärs- och metodutveckling relaterat till köp av varor och tjänster.

5.2 För dig som är kontoinnehavare

Utöver uppräkningen ovan behandlar Baristashopen personuppgifter om Kontoinnehavare även i syfte att:

  • Administrera kontoinnehavet, t ex ge dig möjlighet att sätta ett nytt lösenord
  • Ge dig möjlighet att se din köphistorik
  • Ge dig möjlighet att ha förifyllda uppgifter
  • Ge dig möjlighet att hantera flera adresser
  1. De rättsliga grunderna för vår behandling av dina personuppgifter

Baristashopen baserar behandlingen av dina personuppgifter på fyra olika rättsliga grunder, i enlighet med GDPR. Dessa grunder beskrivs i det här avsnittet.

6.1 Avtal
Vi behandlar bland annat dina personuppgifter för att kunna fullgöra avtalet vi ingår med dig som kund när du lägger din beställning. För att bl a betalning och leverans av varorna du köper på vår webbplats ska fungera behöver vi behandla uppgifter om dig.

6.2 Samtycke
Vi behandlar bland annat dina personuppgifter för att kunna fullgöra våra åtaganden gentemot dig som Kontoinnehavare, såsom förenklad administration och orderhistorik. Detta görs på grunden av samtycke, dvs att du genom att du skapar ett konto på vår webbplats och skriver in uppgifter om dig själv godkänner att uppgifterna finns där och används vid t ex köp som förifyllda namn- och adressuppgifter.

6.3 Intresseavvägning
En del av den behandling av personuppgifter som vi utför baserar sig på en så kallad intresseavvägning. Detta gäller exempelvis den behandling vi utför för att kunna skicka nyhetsbrev och andra erbjudanden till dig om våra varor och tjänster. Baristashopen behandlar inte känsliga personuppgifter med stöd av en intresseavvägning.

6.4 Rättslig förpliktelse
I vissa fall kan Baristashopen ha en rättslig förpliktelse att behandla dina personuppgifter. Detta gäller till exempel för den behandling av personuppgifter som vi utför för att kunna uppfylla bokföringslagens krav.

  1. Hur länge sparar vi uppgifter om dig?

7.1 Dina personuppgifter sparas så länge som det finns ett behov av att spara dem för att fullgöra de ändamål som uppgifterna samlades in för i enlighet med denna Integritetspolicy.

7.2 Baristashopen sparar uppgifter om Kontoinnehavare så länge Kontoinnehavaren har ett konto hos Baristashopen.

Sammanställning av vår personuppgiftsbehandling:

Ändamål

Rättslig grund

Kategorier av personuppgifter

Lagringstid

För att administrera, utveckla och leverera våra varor och tjänster samt tillhandahålla support som reklamationer och garantiärenden

Fullföljande av avtal om köp (försäljningsvillkor)

  • Namn, adress, telefonnummer, personnummer samt e-post
  • Geografisk information
  • IP-adress, enhetsinformation, logginformation

Så länge det behövs för ändamålet

För att försäkra oss om att lagkrav efterlevs, såsom bokföringslagen och konsumentköplagen

Rättslig förpliktelse

  • Namn, adress, telefonnummer samt e-post
  • Bokföringsinformation, t ex faktura- och betalningsinformation

Så länge vi är skyldiga att lagra uppgifterna enligt tillämplig lag

För att marknadsföra Baristashopens varor och tjänster genom post och e-post

Intresseavvägning

  • Namn, adress samt e-post
  • Geografisk information
  • IP-adress, enhetsinformation, logginformation

Så länge du inte avanmäler dig från nyhetsbrevet eller begär att vi tar bort dina uppgifter

För att administrera ditt kontoinnehav och ge dig möjlighet att se köphistorik och spara uppgifter

Samtycke om konto hos Baristashopen

  • Namn, adress, telefonnummer, personnummer samt e-post
  • Geografisk information
  • IP-adress, enhetsinformation, logginformation
  • Betalningsuppgifter
  • Kundnummer
  • Uppgifter om dina inköp
  • Information om ditt kontoinnehav

Så länge du har ett konto hos Baristashopen


 9. Vem lämnar vi ut personuppgifter till?

Baristashopen kan komma att lämna ut dina uppgifter till tredje part, såsom till våra leverantörer av betal- och frakttjänster.

9.1 Tredje part som Baristashopen lämnar ut information till eller på annat sätt tillhandahåller information om en kund eller Kontoinnehavare får endast använda informationen i syfte att leverera tjänster med anknytning till Baristashopens avtal med dig som kund. Hit hör leverantörer av betal- och frakttjänster. Om du ansöker om en kredit vid ditt köp kan dina uppgifter också komma att lämnas ut till kreditupplysningsföretag.

9.2 Personuppgifter kan vidare komma att lämnas ut av Baristashopen om det är nödvändigt för att följa gällande lagkrav eller krav från myndigheter, för att tillvarata Baristashopens rättsliga intressen eller för att upptäcka, förebygga eller uppmärksamma bedrägerier och andra säkerhets- eller tekniska problem.

9.3 Vi säljer aldrig dina personuppgifter till tredje part.

  1. Skyddet av dina personuppgifter

Du ska alltid kunna känna dig trygg när du lämnar dina personuppgifter till oss. Baristashopen har därför vidtagit de säkerhetsåtgärder som behövs för att skydda dina personuppgifter mot otillbörlig åtkomst, förändring och radering

  1. Dina rättigheter

10.1 Baristashopen ansvarar för att dina personuppgifter behandlas i enlighet med gällande lagstiftning.

10.2 Baristashopen kommer på din begäran eller på eget initiativ att rätta, avidentifiera, radera eller komplettera uppgifter som upptäcks vara felaktiga, ofullständiga eller missvisande.

10.3 Du har rätt att begära

  1. Tillgång till dina personuppgifter.
    Det innebär att du har rätt att begära ett registerutdrag över den behandling som vi genomför avseende dina personuppgifter. Du har även rätt att i registerutdraget få information om var uppgifterna har hämtats ifrån om de inte har samlats in från dig, samt den förutsedda period under vilken uppgifterna kommer att lagras eller kriterierna som används för att fastställa denna period. Du har vidare rätt att i registerutdraget få information om dina övriga rättigheter som anges i denna punkt.
  2. Rättelse av dina personuppgifter.
    Vi kommer på din begäran att så snabbt som möjligt rätta eventuella felaktiga eller ofullständiga uppgifter vi behandlar om dig.
  3. Radering av dina personuppgifter.
    Det innebär att du har rätt att begära att dina personuppgifter tas bort om de inte längre är nödvändiga för det ändamål de samlades in för. Det kan dock finnas lagkrav på att vi inte omedelbart får radera dina personuppgifter i exempelvis bokförings- och skattelagstiftning. Vi kommer då att avsluta den behandling som görs för andra ändamål än att följa lagstiftningen.
  4. Begränsning av behandling.
    Det innebär att dina personuppgifter markeras så att de endast får behandlas för vissa avgränsade ändamål. Du kan bland annat begära begränsning när du anser att dina uppgifter är felaktiga och du har begärt rättelse. Under tiden uppgifternas korrekthet utreds kommer behandlingen av dem att begränsas.

11.4 Baristashopen kommer att underrätta varje mottagare till vilken personuppgifterna har lämnats ut enligt ovan om eventuella rättelser eller radering av uppgifter samt begränsning av behandling av uppgifter.

11.5 Du har rätt till dataportabilitet. Det innebär en rätt att under vissa förutsättningar få ut och överföra dina personuppgifter i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format till en annan personuppgiftsansvarig. En förutsättning för dataportabilitet är att överföringen är tekniskt möjlig och kan ske automatiserat.

11.6 Du har rätt att invända mot personuppgiftsbehandling som utförs med stöd av en intresseavvägning.

11.7 Om du inte vill att vi behandlar dina personuppgifter för direktmarknadsföring har du alltid rätt att invända mot sådan behandling genom att skicka ett mail till info(at)baristashopen.se. När har vi mottagit din invändning kommer vi att upphöra med att behandla personuppgifterna för sådant marknadsföringsändamål.

11.8 Den som anser att ett företag hanterar personuppgifter på ett felaktigt sätt kan lämna in ett klagomål till Datainspektionen.

  1. Cookies

Baristashopen använder cookies. Dessa cookies raderas när du stänger din webbläsare. Om du öppnar ett nytt webbläsarfönster kommer då nya cookies att skapas. Vi sparar information i cookien såsom ett slumpmässigt värde som används för att skapa anonym statistik i vår webshop.

  1. Kontaktinformation

Tveka inte att kontakta oss om du har några frågor om denna Integritetspolicy, behandlingen av dina personuppgifter eller om du vill begära ett registerutdrag. Vår kontaktinformation hittar du nedan.

BARISTASHOPEN 
Karupsvägen 61
27563  Blentarp
info(at)baristashopen.se 

Det går även bra att kontakta oss här längst ner till höger på sidan.

Fri frakt över 300kr Snabba leveranser Alltid färska kaffebönor & teer Kundomdöme: Facebook & Trustpilot